Slide 1
KENNISWERKPLAATS DIVERSITEIT

Onderwijskennis.nl: Inclusief onderwijs voor een diverse studentpopulatie

HOGER ONDERWIJS - Het is de ambitie dat alle studenten zich succesvol kunnen ontwikkelen binnen het hoger onderwijs. Hoe voorkomen we dat (specifieke groepen) studenten onnodige obstakels ervaren? Inclusieve onderwijsvormen kunnen helpen om studiesucces te vergroten.

https://www.onderwijskennis.nl/inclusief-onderwijs-voor-een-diverse-studentpopulatie

Boeken

Help, onze school is gekleurd - Machteld de Jong & Huub Nelis

Défis et richesses des classes multilingues – Nathalie Auger & Emmanuelle Le Pichon-Vorstman https://www.esf-scienceshumaines.fr/education/386-defis-et-richesses-des-classes-multilingues.html

Hoeveel talen spreek jij? – Marinella Orioni https://www.swpbook.com/boeken/21/onderwijs/2177/hoeveel-talen-spreek-jij/flyer

Meertaligheid & Onderwijs – Orhan Agirdag & Ellen-Rose Kambel https://www.boomtestonderwijs.nl/product/100-7621_Meertaligheid-en-onderwijs

Selected Resources for Educators

Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society (ISOTIS) https://www.isotis.org/nl/home

Kennisplatform Integratie & Samenleving https://www.kis.nl/thema/onderwijs

Learning for Justice https://www.learningforjustice.org/classroom-resources

Taalvriendelijke School https://languagefriendlyschool.org/alle-talen-zijn-welkom/

Teaching for Diversity http://teach4diversity.ca/resources/

UNESCO Report https://www.unesco.nl/nl/artikel/gem-report-diversiteit-vormt-het-hart-van-het-onderwijs

Colorín Colorado -- a US-based multimedia project with research-based information, activities, and advice for educators and families of English language learners (ELLs) https://www.colorincolorado.org/

Webinar | Diversiteit & Inclusie en Kansengelijkheid in het onderwijs

Als docent van ROC Nijmegen zet Nora Harrachi zich in voor diversiteit, inclusie en kansengelijkheid. Het thema ‘outgrow the box’ staat bij haar centraal. In de strijd tegen kansenongelijkheid pleit zij ervoor om voorbij labels en vooroordelen te kijken.

Na haar spoken word gaat Harrachi tijdens dit webinar in gesprek met de deelnemers over de kansen die er zijn in het onderwijs en in het opleiden van (toekomstige) docenten om te werken aan diversiteit, inclusie en kansengelijkheid. “Hoe de ander jou ziet heeft meer invloed dan we zouden willen. Je daarvan bewust zijn maakt dat je er uit kunt groeien, boven je eigen en andermans verwachtingen.”

https://www.platformsamenopleiden.nl/knowledge-item/webinar-diversiteit-inclusie-en-kansengelijkheid-in-het-onderwijs/

Ethnic composition of the school class and interethnic attitudes: a multi-group perspective

This study investigates the relationship between the ethnic classroom composition and interethnic attitudes of adolescents of the native majority and several ethnic minorities in the Netherlands, Germany, England and Sweden. It contributes to prior research by examining the underlying theoretical features of contact opportunities and levels of threat across multiple ethnic groups more accurately, using group-specific measures. Based on Intergroup Contact Theory and Ethnic Group Conflict Theory, contrasting hypotheses on how the ethnic classroom composition affects out-group and in-group attitudes of adolescents are tested with multilevel regression analyses. Across ethnic groups and countries, we consistently find a moderate to substantial relation between ethnic classroom composition and interethnic attitudes in line with Intergroup Contact Theory: a relatively larger out-group size, compared to the in-group, relates positively to out-group attitudes. At the same time, in several cases, a relatively larger in-group size relates to more positive in-group attitudes. The findings point to the significance of balanced ethnic classroom compositions for promoting favourable attitudes between multiple ethnic groups – benefitting especially those who face high levels of prejudice from others and those who are prejudiced towards others – without compromising positive in-group attitudes.

https://www.frankvantubergen.nl/wp-content/uploads/2020/05/Bubritzki-et-al_2018_JEMS_Ethnic-composition-of-the-school-class-and-interethnic-attitudes-a-multi-group-perspective.pdf