Slide 1
KENNISWERKPLAATS DIVERSITEIT
Docenten en hun cultuurdiverse klassen in het voortgezet onderwijs

Docenten en hun cultuurdiverse klassen in het voortgezet onderwijs

Hoe houden docenten rekening met cultuurdiverse klassen in het voortgezet onderwijs? Welke onderwijsdimensies betrekken zij hierbij en hoe geven ze hier invulling aan? In dit artikel vind je het antwoord op deze vragen. Op basis van inductieve analyses van interviews met dertien docenten uit drie cultuurdiverse scholen konden de uitspraken die docenten deden, geclusterd worden tot vijf onderwijsfacetten: (1) bevorderen van de interpersoonlijke relatie met de leerling, (2) voorkomen van en omgaan met ordeverstorend gedrag, (3) bevorderen van sociale cohesie, (4) stimuleren van persoonlijke ontwikkeling en (5) ondersteunen van het leerproces.

Bij elk onderwijsfacet zijn beargumenteerde onderwijspraktijken onderscheiden, aangevuld met concrete voorbeelden. De meeste nadruk legden docenten op een goede interpersoonlijke relatie met de leerlingen. Docenten gaven op verschillende manieren invulling aan deze onderwijspraktijken, waarbij onderwijsdoelen op korte of lange termijn en onderliggende opvattingen over diversiteit en integratie leken mee te spelen. Naast deze inzichten, bieden de resultaten van dit onderzoek tevens aanknopingspunten voor lerarenopleidingen om studenten voor te bereiden op onderwijs aan cultuurdiverse klassen, met name binnen het kader van professionele identiteitsontwikkeling. Via deze link kun je het volledige artikel lezen.

Nieuws

Apr 15, 2021

Hoe om te gaan met meertaligheid?

De website meertaligheid.be wil de meerwaarde van meertaligheid bij kinderen en jongeren in de verf zetten. Of je nu een leerkracht bent,…
Jul 16, 2019

Onderwijs Research Dagen 2019

Afgelopen juni heeft de Kenniswerkplaats Diversiteit de eerste voorlopige resultaten gepresenteerd tijdens de Onderwijs Research Dagen 2019…
Sep 14, 2018

Datateam-Meets-Datateam Meeting

De Kenniswerkplaats Diversiteit organiseert de eerste Datateam-Meets-Datateam Meeting! Op dit moment participeren 5 scholen (Haags…
May 25, 2018

Samen onderzoek doen naar diversiteit

De groeiende diversiteit op Haagse scholen en hoe hiermee om te gaan, was een reden om de Kenniswerkplaats Diversiteit op te richten. Doel…
Apr 20, 2018

Veel ongelijkheid in het onderwijs

"Kinderen met een migratieachtergrond hebben in Nederland nog steeds weinig kansen in het onderwijs. Ze belanden vaker op het vmbo en doen…
Apr 20, 2018

Onderwijs Research Dagen 2018

Op 13, 14, en 15 juni 2018 vindt de ORD plaats aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. OnderwijsEén van de mooiste manieren om mensen bij…
Jan 15, 2018

VELON Congres 2018

Op 12 en 13 maart 2018 komen ruim 600 lerarenopleiders uit Nederland en Vlaanderen samen aan de oevers van de mooie Maasstad Roermond.…
VELON congres 2018
Jul 29, 2017

NRO-congres voor onderwijs en onderzoek

Woensdag 1 november 2017 – De Rijtuigenloods, Amersfoort, 10:00 – 16:30 uur Het congres voor onderwijsprofessionals uit primair onderwijs,…
nro congres