KENNISWERKPLAATS DIVERSITEIT

Voor het Voortgezet Onderwijs

Een samenwerking tussen gemeente,
scholen en universiteiten

Slider

Online Event All inclusive – Hoe doen we dat?

De MNX, hét jaarlijkse mediawijsheid-event voor het netwerk, vindt online plaats op 20 april 2021. Het vormt de feestelijke afsluiting van het themajaar ‘All inclusive, hoe doen we dat?’. Hoe werken we als netwerk aan een Nederland waarin iedereen de voordelen van media kan benutten en daarbij de risico’s kan vermijden?

Het event is voor professionals die zich bezighouden met mediawijsheid of dat willen gaan doen. Laat je verrassen door nieuwe invalshoeken en handvatten, ontmoet nieuwe netwerkpartners en ga aan de slag met de drie centrale thema’s: inclusieve media, inclusief bereik en inclusief ontwerp.

Vind je dit interessant?

Op deze pagina ontdek je: wat het programma jou biedt, verdieping op de drie centrale thema’s, wat het netwerk heeft bereikt tijdens het themajaar All inclusive, informatie over de Challenge 2021. Én je kunt direct aan de slag met inclusie & diversiteit met het inspiratiedossier.

Voorbeelden van vragen waar het event zich mee bezig houdt;

Hoe maak ik mijn aanbod geschikt voor diverser publiek? Hoe zorg ik voor meer kennis van verschillende groepen in de samenleving? Wat levert een representatiever personeelsbestand op voor mijn organisatie? Dit is een greep uit de vragen waar de All inclusive learning community zich mee bezig houdt.

Lees hier meer over MNX21

Herstelplan van 8,5 miljard moet corona-achterstanden wegwerken

Een herstelplan van 2,5 jaar voor het hele onderwijs moet zorgen dat achterstanden die studenten en leerlingen door de coronacrisis hebben opgelopen verdwijnen. Onderwijsministers Slob en Van Engelshoven kondigden zojuist aan 8,5 miljard euro te investeren. “Scholieren moeten hun schoolloopbaan kunnen voltooien zoals ze dat ook in niet-coronatijd zouden doen”, aldus minister Slob.

Eigen plannen

Hoewel de ministers hun plan het ‘Nationaal Programma Onderwijs’ noemen, zijn scholen vooral zelf aan zet. Zo liet Slob weten dat de basisscholen en middelbare scholen zelf met plannen moeten komen om de achterstanden weg te werken. Hij wil geen blauwdruk leggen op scholen om dat op één manier te doen. Schoolbesturen dienen voor de zomervakantie een analyse te maken van de achterstanden, en krijgen geld van het ministerie als zij een degelijk onderbouwd plan indienen. “Zonder plan krijgen ze geen geld”, aldus Slob

Lees hier verder

onderwijsongelijkheid

Schrijf onderwijsongelijkheid niet alleen toe aan tekorten van ouders

Onderwijskansen zijn in Nederland allesbehalve eerlijk verdeeld: het opleidingsniveau en inkomen van je ouders bepalen je studie- en loopbaansucces. Oorzaken voor deze ongelijkheid zoeken journalisten, onderzoekers en onderwijsmedewerkers grotendeels in de problemen van ouders uit lagere sociaal-economische klassen. Deze ouders kunnen hun kinderen niet genoeg helpen bij het leren, spreken onvoldoende de taal, zouden zelfs ‘taalarm’ zijn, en hebben te weinig kennis van het Nederlandse onderwijssysteem.

Dit soort verklaringen vertellen een incompleet verhaal over onderwijsongelijkheid. Door de ‘schuld’ voor ongelijkheid vooral bij ouders te leggen, verdoezelt het de verantwoordelijkheid van de school in het betrekken van álle ouders bij het onderwijs.

Lees hier het gehele artikel!

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/03/15/schrijf-onderwijsongelijkheid-niet-alleen-toe-aan-tekorten-van-ouders-a4035617

Wetenschappers waarschuwen: achtergrond van de ouders bepaalt nog te veel het succes van kinderen op school

Vijftienjarigen die opgroeien in welvaart met hoogopgeleide ouders, hebben nog steeds een flink streepje voor op kinderen van migrantenouders. Dat moet anders, waarschuwen wetenschappers van het Pisa-onderzoek.

Het is een bekend probleem: het opleidings­niveau en de achtergrond van de ouders bepalen in sterke mate het onderwijssucces van hun kinderen. De onderwijsinspectie houdt deze trend al jaren angstvallig in de gaten, en kwam vorig jaar tot de conclusie dat de ongelijkheid stagneert.

Dat is goed nieuws, maar betekent niet dat de ongelijkheid is verdwenen. 

Lees meer

Nieuws

april 06, 2021

Online Event All inclusive – Hoe doen we dat?

De MNX, hét jaarlijkse mediawijsheid-event voor het netwerk, vindt online plaats op 20 april 2021.…
maart 17, 2021
onderwijsongelijkheid

Schrijf onderwijsongelijkheid niet alleen toe aan tekorten van ouders

Onderwijskansen zijn in Nederland allesbehalve eerlijk verdeeld: het opleidingsniveau en inkomen…
februari 18, 2021

Herstelplan van 8,5 miljard moet corona-achterstanden wegwerken

Een herstelplan van 2,5 jaar voor het hele onderwijs moet zorgen dat achterstanden die studenten en…
januari 15, 2021

Wetenschappers waarschuwen: achtergrond van de ouders bepaalt nog te veel het succes van kinderen op school

Vijftienjarigen die opgroeien in welvaart met hoogopgeleide ouders, hebben nog steeds een flink…
januari 15, 2021

Gelijke kansen en digitalisering? Goede toegang is niet genoeg

Toenemende digitalisering in het onderwijs vraagt om aandacht voor kansengelijkheid. Hoe zorgen we…
september 30, 2020

Wat kan ik als docent bijdragen aan gelijke kansen in het onderwijs?

Hogescholen en universiteiten komen met mooie woorden over inclusiviteit, maar hoe kunnen docenten…
september 25, 2020

Docenten en hun cultuurdiverse klassen in het voortgezet onderwijs

Hoe houden docenten rekening met cultuurdiverse klassen in het voortgezet onderwijs? Welke…
juli 16, 2019

Onderwijs Research Dagen 2019

Afgelopen juni heeft de Kenniswerkplaats Diversiteit de eerste voorlopige resultaten gepresenteerd…

logo inholland

populier

Haganum

ISH logo colour

Johan de Witt Scholengroep

Montainge Lyceum

Haags Montessori Lyceum

Lerarenopleiding SEC TU Delft

De Haagse Hogeschool

Erasmus Universiteit

De Rode Loper

Universiteit Leiden, ICLON

Opleidingsschool Netwerk Opleiden Docenten Haaglanden

gemeente Den Haag