KENNISWERKPLAATS DIVERSITEIT

Voor het Voortgezet Onderwijs

Een samenwerking tussen gemeente,
scholen en universiteiten

Slider

Wetenschappers waarschuwen: achtergrond van de ouders bepaalt nog te veel het succes van kinderen op school

Vijftienjarigen die opgroeien in welvaart met hoogopgeleide ouders, hebben nog steeds een flink streepje voor op kinderen van migrantenouders. Dat moet anders, waarschuwen wetenschappers van het Pisa-onderzoek.

Het is een bekend probleem: het opleidings­niveau en de achtergrond van de ouders bepalen in sterke mate het onderwijssucces van hun kinderen. De onderwijsinspectie houdt deze trend al jaren angstvallig in de gaten, en kwam vorig jaar tot de conclusie dat de ongelijkheid stagneert.

Dat is goed nieuws, maar betekent niet dat de ongelijkheid is verdwenen. 

Lees meer

Wat kan ik als docent bijdragen aan gelijke kansen in het onderwijs?

Hogescholen en universiteiten komen met mooie woorden over inclusiviteit, maar hoe kunnen docenten zelf gelijke kansen bevorderen in hun onderwijspraktijk? Docent Natuurkunde Saskia Blom (Fontys) ging bij zichzelf te raden op welke manieren de docent een bijdrage kan leveren. "Toen dat bedrijf mijn ambitieuze, intelligente student met een Marokkaanse achternaam afwees, om de stageplaats te gunnen aan een middelmatige student met blauwe ogen, had ik in moeten grijpen."

De lichting die deze maand de stap naar hoger onderwijs zet, is dezelfde die onlangs steun betuigde tijdens de Black Lives Matter-demonstraties. Zij hechten veel belang aan hoe inclusief de cultuur op hun toekomstige opleiding is. Dit is reden te meer om als onderwijsinstelling hernieuwde aandacht te besteden aan mogelijke manieren om de strijd tegen structurele uitsluiting aan te gaan.

Lees hier het gehele artikel.

Gelijke kansen en digitalisering? Goede toegang is niet genoeg

Toenemende digitalisering in het onderwijs vraagt om aandacht voor kansengelijkheid. Hoe zorgen we dat élke leerling kan profiteren van nieuwe technologische mogelijkheden? En hoe zorgen we dat die nieuwe mogelijkheden worden ingezet om verschillen tussen leerlingen van verschillende achtergronden te verkleinen in plaats van te vergroten? Deze longread brengt belangrijke aandachtspunten en overwegingen in beeld rond digitalisering en gelijke kansen.

Voorjaar 2020, de coronacrisis overviel de samenleving en het onderwijs. Vragen over kansengelijkheid werden extra urgent: niet alle leerlingen en studenten hadden aan het begin van de crisis toegang tot internet en devices en niet iedereen bleek digitaal vaardig genoeg. Onderzoek laat zien dat leerlingen van laagopgeleide ouders de grootste achterstanden op liepen. De vraag werd steeds nadrukkelijker gesteld: wat kunnen scholen doen om het ideaal van gelijke kansen in tijden van meer digitaal onderwijs zoveel mogelijk waar te maken?

Lees hier verder

Docenten en hun cultuurdiverse klassen in het voortgezet onderwijs

Hoe houden docenten rekening met cultuurdiverse klassen in het voortgezet onderwijs? Welke onderwijsdimensies betrekken zij hierbij en hoe geven ze hier invulling aan? In dit artikel vind je het antwoord op deze vragen. Op basis van inductieve analyses van interviews met dertien docenten uit drie cultuurdiverse scholen konden de uitspraken die docenten deden, geclusterd worden tot vijf onderwijsfacetten: (1) bevorderen van de interpersoonlijke relatie met de leerling, (2) voorkomen van en omgaan met ordeverstorend gedrag, (3) bevorderen van sociale cohesie, (4) stimuleren van persoonlijke ontwikkeling en (5) ondersteunen van het leerproces.

Lees meer

Nieuws

januari 15, 2021

Wetenschappers waarschuwen: achtergrond van de ouders bepaalt nog te veel het succes van kinderen op school

Vijftienjarigen die opgroeien in welvaart met hoogopgeleide ouders, hebben nog steeds een flink…
januari 15, 2021

Gelijke kansen en digitalisering? Goede toegang is niet genoeg

Toenemende digitalisering in het onderwijs vraagt om aandacht voor kansengelijkheid. Hoe zorgen we…
september 30, 2020

Wat kan ik als docent bijdragen aan gelijke kansen in het onderwijs?

Hogescholen en universiteiten komen met mooie woorden over inclusiviteit, maar hoe kunnen docenten…
september 25, 2020

Docenten en hun cultuurdiverse klassen in het voortgezet onderwijs

Hoe houden docenten rekening met cultuurdiverse klassen in het voortgezet onderwijs? Welke…
juli 16, 2019

Onderwijs Research Dagen 2019

Afgelopen juni heeft de Kenniswerkplaats Diversiteit de eerste voorlopige resultaten gepresenteerd…
september 14, 2018

Datateam-Meets-Datateam Meeting

De Kenniswerkplaats Diversiteit organiseert de eerste Datateam-Meets-Datateam Meeting! Op dit…
mei 25, 2018

Samen onderzoek doen naar diversiteit

De groeiende diversiteit op Haagse scholen en hoe hiermee om te gaan, was een reden om de…
april 20, 2018

Veel ongelijkheid in het onderwijs

"Kinderen met een migratieachtergrond hebben in Nederland nog steeds weinig kansen in het…

logo inholland

populier

Haganum

ISH logo colour

Johan de Witt Scholengroep

Montainge Lyceum

Haags Montessori Lyceum

Lerarenopleiding SEC TU Delft

De Haagse Hogeschool

Erasmus Universiteit

De Rode Loper

Universiteit Leiden, ICLON

Opleidingsschool Netwerk Opleiden Docenten Haaglanden

gemeente Den Haag