Slide background

KENNISWERKPLAATS DIVERSITEIT
voor het Voortgezet Onderwijs

Een samenwerking tussen gemeente,
scholen en universiteiten

Wat kan ik als docent bijdragen aan gelijke kansen in het onderwijs?

Hogescholen en universiteiten komen met mooie woorden over inclusiviteit, maar hoe kunnen docenten zelf gelijke kansen bevorderen in hun onderwijspraktijk? Docent Natuurkunde Saskia Blom (Fontys) ging bij zichzelf te raden op welke manieren de docent een bijdrage kan leveren. "Toen dat bedrijf mijn ambitieuze, intelligente student met een Marokkaanse achternaam afwees, om de stageplaats te gunnen aan een middelmatige student met blauwe ogen, had ik in moeten grijpen."

De lichting die deze maand de stap naar hoger onderwijs zet, is dezelfde die onlangs steun betuigde tijdens de Black Lives Matter-demonstraties. Zij hechten veel belang aan hoe inclusief de cultuur op hun toekomstige opleiding is. Dit is reden te meer om als onderwijsinstelling hernieuwde aandacht te besteden aan mogelijke manieren om de strijd tegen structurele uitsluiting aan te gaan.

Lees hier het gehele artikel.

Onderwijs Research Dagen 2019

Afgelopen juni heeft de Kenniswerkplaats Diversiteit de eerste voorlopige resultaten gepresenteerd tijdens de Onderwijs Research Dagen 2019 (ORD) in Heerlen.

De ORD is een congres vanuit de Vereniging van Onderwijs Research om alle betrokkenen bij het onderwijs samen te laten komen en kennis en ervaringen uit te laten wisselen. Niets is mooier dan als docent en onderwijsinstelling bij te dragen aan het leren en de ontwikkeling van mensen, in welke fase van hun leven ze ook verkeren. Maar hoe geven we dat in het onderwijs vorm? Hoe zorgen we dat onderwijs ‘state-of-the-art’ is en goed aansluit bij de maatschappelijke behoefte? Hoe kunnen we met ons onderwijs grensverleggend zijn en alle leerlingen en studenten voorbereiden op hun toekomst en lerenden in het werkveld helpen zich verder te ontwikkelen? Onderwijskundig onderzoek is de motor om dit te bereiken! 

Docenten en hun cultuurdiverse klassen in het voortgezet onderwijs

Hoe houden docenten rekening met cultuurdiverse klassen in het voortgezet onderwijs? Welke onderwijsdimensies betrekken zij hierbij en hoe geven ze hier invulling aan? In dit artikel vind je het antwoord op deze vragen. Op basis van inductieve analyses van interviews met dertien docenten uit drie cultuurdiverse scholen konden de uitspraken die docenten deden, geclusterd worden tot vijf onderwijsfacetten: (1) bevorderen van de interpersoonlijke relatie met de leerling, (2) voorkomen van en omgaan met ordeverstorend gedrag, (3) bevorderen van sociale cohesie, (4) stimuleren van persoonlijke ontwikkeling en (5) ondersteunen van het leerproces.

Lees meer

logo inholland

populier

Haganum

ISH logo colour

Johan de Witt Scholengroep

Montainge Lyceum

Haags Montessori Lyceum

Lerarenopleiding SEC TU Delft

De Haagse Hogeschool

Erasmus Universiteit

De Rode Loper

Universiteit Leiden, ICLON

Opleidingsschool Netwerk Opleiden Docenten Haaglanden

gemeente Den Haag