KENNISWERKPLAATS DIVERSITEIT

Voor het Voortgezet Onderwijs

Een samenwerking tussen gemeente,
scholen en universiteiten

Slider

Docenten en hun cultuurdiverse klassen in het voortgezet onderwijs

Hoe houden docenten rekening met cultuurdiverse klassen in het voortgezet onderwijs? Welke onderwijsdimensies betrekken zij hierbij en hoe geven ze hier invulling aan? In dit artikel vind je het antwoord op deze vragen. Op basis van inductieve analyses van interviews met dertien docenten uit drie cultuurdiverse scholen konden de uitspraken die docenten deden, geclusterd worden tot vijf onderwijsfacetten: (1) bevorderen van de interpersoonlijke relatie met de leerling, (2) voorkomen van en omgaan met ordeverstorend gedrag, (3) bevorderen van sociale cohesie, (4) stimuleren van persoonlijke ontwikkeling en (5) ondersteunen van het leerproces.

Bij elk onderwijsfacet zijn beargumenteerde onderwijspraktijken onderscheiden, aangevuld met concrete voorbeelden. De meeste nadruk legden docenten op een goede interpersoonlijke relatie met de leerlingen. Docenten gaven op verschillende manieren invulling aan deze onderwijspraktijken, waarbij onderwijsdoelen op korte of lange termijn en onderliggende opvattingen over diversiteit en integratie leken mee te spelen. Naast deze inzichten, bieden de resultaten van dit onderzoek tevens aanknopingspunten voor lerarenopleidingen om studenten voor te bereiden op onderwijs aan cultuurdiverse klassen, met name binnen het kader van professionele identiteitsontwikkeling. Via deze link kun je het volledige artikel lezen.

Nieuws

januari 15, 2021

Wetenschappers waarschuwen: achtergrond van de ouders bepaalt nog te veel het succes van kinderen op school

Vijftienjarigen die opgroeien in welvaart met hoogopgeleide ouders, hebben nog steeds een flink…
januari 15, 2021

Gelijke kansen en digitalisering? Goede toegang is niet genoeg

Toenemende digitalisering in het onderwijs vraagt om aandacht voor kansengelijkheid. Hoe zorgen we…
september 30, 2020

Wat kan ik als docent bijdragen aan gelijke kansen in het onderwijs?

Hogescholen en universiteiten komen met mooie woorden over inclusiviteit, maar hoe kunnen docenten…
juli 16, 2019

Onderwijs Research Dagen 2019

Afgelopen juni heeft de Kenniswerkplaats Diversiteit de eerste voorlopige resultaten gepresenteerd…
september 14, 2018

Datateam-Meets-Datateam Meeting

De Kenniswerkplaats Diversiteit organiseert de eerste Datateam-Meets-Datateam Meeting! Op dit…
mei 25, 2018

Samen onderzoek doen naar diversiteit

De groeiende diversiteit op Haagse scholen en hoe hiermee om te gaan, was een reden om de…
april 20, 2018

Veel ongelijkheid in het onderwijs

"Kinderen met een migratieachtergrond hebben in Nederland nog steeds weinig kansen in het…
april 20, 2018

'Help, onze school is gekleurd!'- boek verschenen.

"De urgentie om meer aandacht te besteden aan diversiteit in het onderwijs, is groter dan de meeste…

logo inholland

populier

Haganum

ISH logo colour

Johan de Witt Scholengroep

Montainge Lyceum

Haags Montessori Lyceum

Lerarenopleiding SEC TU Delft

De Haagse Hogeschool

Erasmus Universiteit

De Rode Loper

Universiteit Leiden, ICLON

Opleidingsschool Netwerk Opleiden Docenten Haaglanden

gemeente Den Haag