Slide 1
KENNISWERKPLAATS DIVERSITEIT

Voor het Voortgezet Onderwijs

Een samenwerking tussen gemeente,
scholen en universiteiten

onderwijsongelijkheid

Schrijf onderwijsongelijkheid niet alleen toe aan tekorten van ouders

Onderwijskansen zijn in Nederland allesbehalve eerlijk verdeeld: het opleidingsniveau en inkomen van je ouders bepalen je studie- en loopbaansucces. Oorzaken voor deze ongelijkheid zoeken journalisten, onderzoekers en onderwijsmedewerkers grotendeels in de problemen van ouders uit lagere sociaal-economische klassen. Deze ouders kunnen hun kinderen niet genoeg helpen bij het leren, spreken onvoldoende de taal, zouden zelfs ‘taalarm’ zijn, en hebben te weinig kennis van het Nederlandse onderwijssysteem.

Dit soort verklaringen vertellen een incompleet verhaal over onderwijsongelijkheid. Door de ‘schuld’ voor ongelijkheid vooral bij ouders te leggen, verdoezelt het de verantwoordelijkheid van de school in het betrekken van álle ouders bij het onderwijs.

Lees hier het gehele artikel!

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/03/15/schrijf-onderwijsongelijkheid-niet-alleen-toe-aan-tekorten-van-ouders-a4035617

Wetenschappers waarschuwen: achtergrond van de ouders bepaalt nog te veel het succes van kinderen op school

Vijftienjarigen die opgroeien in welvaart met hoogopgeleide ouders, hebben nog steeds een flink streepje voor op kinderen van migrantenouders. Dat moet anders, waarschuwen wetenschappers van het Pisa-onderzoek.

Het is een bekend probleem: het opleidings­niveau en de achtergrond van de ouders bepalen in sterke mate het onderwijssucces van hun kinderen. De onderwijsinspectie houdt deze trend al jaren angstvallig in de gaten, en kwam vorig jaar tot de conclusie dat de ongelijkheid stagneert.

Dat is goed nieuws, maar betekent niet dat de ongelijkheid is verdwenen. 

Lees meer

Herstelplan van 8,5 miljard moet corona-achterstanden wegwerken

Een herstelplan van 2,5 jaar voor het hele onderwijs moet zorgen dat achterstanden die studenten en leerlingen door de coronacrisis hebben opgelopen verdwijnen. Onderwijsministers Slob en Van Engelshoven kondigden zojuist aan 8,5 miljard euro te investeren. “Scholieren moeten hun schoolloopbaan kunnen voltooien zoals ze dat ook in niet-coronatijd zouden doen”, aldus minister Slob.

Eigen plannen

Hoewel de ministers hun plan het ‘Nationaal Programma Onderwijs’ noemen, zijn scholen vooral zelf aan zet. Zo liet Slob weten dat de basisscholen en middelbare scholen zelf met plannen moeten komen om de achterstanden weg te werken. Hij wil geen blauwdruk leggen op scholen om dat op één manier te doen. Schoolbesturen dienen voor de zomervakantie een analyse te maken van de achterstanden, en krijgen geld van het ministerie als zij een degelijk onderbouwd plan indienen. “Zonder plan krijgen ze geen geld”, aldus Slob

Lees hier verder

Gelijke kansen en digitalisering? Goede toegang is niet genoeg

Toenemende digitalisering in het onderwijs vraagt om aandacht voor kansengelijkheid. Hoe zorgen we dat élke leerling kan profiteren van nieuwe technologische mogelijkheden? En hoe zorgen we dat die nieuwe mogelijkheden worden ingezet om verschillen tussen leerlingen van verschillende achtergronden te verkleinen in plaats van te vergroten? Deze longread brengt belangrijke aandachtspunten en overwegingen in beeld rond digitalisering en gelijke kansen.

Voorjaar 2020, de coronacrisis overviel de samenleving en het onderwijs. Vragen over kansengelijkheid werden extra urgent: niet alle leerlingen en studenten hadden aan het begin van de crisis toegang tot internet en devices en niet iedereen bleek digitaal vaardig genoeg. Onderzoek laat zien dat leerlingen van laagopgeleide ouders de grootste achterstanden op liepen. De vraag werd steeds nadrukkelijker gesteld: wat kunnen scholen doen om het ideaal van gelijke kansen in tijden van meer digitaal onderwijs zoveel mogelijk waar te maken?

Lees hier verder

Nieuws

juli 02, 2021

Onderwijskennis.nl: Inclusief onderwijs voor een diverse studentpopulatie

HOGER ONDERWIJS - Het is de ambitie dat alle studenten zich succesvol kunnen ontwikkelen binnen het…
april 15, 2021

Hoe om te gaan met meertaligheid?

De website meertaligheid.be wil de meerwaarde van meertaligheid bij kinderen en jongeren in de verf…
april 15, 2021

Diversiteit in het vo, een avond met Splinter Chabot

Splinter Chabot is auteur van de bestseller Confettiregen. Een ontdekkingstocht naar hoe je jezelf…
april 06, 2021

Online Event All inclusive – Hoe doen we dat?

De MNX, hét jaarlijkse mediawijsheid-event voor het netwerk, vindt online plaats op 20 april 2021.…
maart 17, 2021
onderwijsongelijkheid

Schrijf onderwijsongelijkheid niet alleen toe aan tekorten van ouders

Onderwijskansen zijn in Nederland allesbehalve eerlijk verdeeld: het opleidingsniveau en inkomen…
februari 18, 2021

Herstelplan van 8,5 miljard moet corona-achterstanden wegwerken

Een herstelplan van 2,5 jaar voor het hele onderwijs moet zorgen dat achterstanden die studenten en…
januari 15, 2021

Wetenschappers waarschuwen: achtergrond van de ouders bepaalt nog te veel het succes van kinderen op school

Vijftienjarigen die opgroeien in welvaart met hoogopgeleide ouders, hebben nog steeds een flink…
januari 15, 2021

Gelijke kansen en digitalisering? Goede toegang is niet genoeg

Toenemende digitalisering in het onderwijs vraagt om aandacht voor kansengelijkheid. Hoe zorgen we…

logo inholland

populier

Haganum

ISH logo colour

Johan de Witt Scholengroep

Montainge Lyceum

Haags Montessori Lyceum

Lerarenopleiding SEC TU Delft

De Haagse Hogeschool

Erasmus Universiteit

De Rode Loper

Universiteit Leiden, ICLON

Opleidingsschool Netwerk Opleiden Docenten Haaglanden

gemeente Den Haag