Slide 1
KENNISWERKPLAATS DIVERSITEIT

Voor het Voortgezet Onderwijs

Een samenwerking tussen gemeente,
scholen en universiteiten

Wat kan ik als docent bijdragen aan gelijke kansen in het onderwijs?

Hogescholen en universiteiten komen met mooie woorden over inclusiviteit, maar hoe kunnen docenten zelf gelijke kansen bevorderen in hun onderwijspraktijk? Docent Natuurkunde Saskia Blom (Fontys) ging bij zichzelf te raden op welke manieren de docent een bijdrage kan leveren. "Toen dat bedrijf mijn ambitieuze, intelligente student met een Marokkaanse achternaam afwees, om de stageplaats te gunnen aan een middelmatige student met blauwe ogen, had ik in moeten grijpen."

De lichting die deze maand de stap naar hoger onderwijs zet, is dezelfde die onlangs steun betuigde tijdens de Black Lives Matter-demonstraties. Zij hechten veel belang aan hoe inclusief de cultuur op hun toekomstige opleiding is. Dit is reden te meer om als onderwijsinstelling hernieuwde aandacht te besteden aan mogelijke manieren om de strijd tegen structurele uitsluiting aan te gaan.

Lees hier het gehele artikel.

Onderwijs Research Dagen 2019

Afgelopen juni heeft de Kenniswerkplaats Diversiteit de eerste voorlopige resultaten gepresenteerd tijdens de Onderwijs Research Dagen 2019 (ORD) in Heerlen.

De ORD is een congres vanuit de Vereniging van Onderwijs Research om alle betrokkenen bij het onderwijs samen te laten komen en kennis en ervaringen uit te laten wisselen. Niets is mooier dan als docent en onderwijsinstelling bij te dragen aan het leren en de ontwikkeling van mensen, in welke fase van hun leven ze ook verkeren. Maar hoe geven we dat in het onderwijs vorm? Hoe zorgen we dat onderwijs ‘state-of-the-art’ is en goed aansluit bij de maatschappelijke behoefte? Hoe kunnen we met ons onderwijs grensverleggend zijn en alle leerlingen en studenten voorbereiden op hun toekomst en lerenden in het werkveld helpen zich verder te ontwikkelen? Onderwijskundig onderzoek is de motor om dit te bereiken! 

Docenten en hun cultuurdiverse klassen in het voortgezet onderwijs

Hoe houden docenten rekening met cultuurdiverse klassen in het voortgezet onderwijs? Welke onderwijsdimensies betrekken zij hierbij en hoe geven ze hier invulling aan? In dit artikel vind je het antwoord op deze vragen. Op basis van inductieve analyses van interviews met dertien docenten uit drie cultuurdiverse scholen konden de uitspraken die docenten deden, geclusterd worden tot vijf onderwijsfacetten: (1) bevorderen van de interpersoonlijke relatie met de leerling, (2) voorkomen van en omgaan met ordeverstorend gedrag, (3) bevorderen van sociale cohesie, (4) stimuleren van persoonlijke ontwikkeling en (5) ondersteunen van het leerproces.

Lees meer

Datateam-Meets-Datateam Meeting

De Kenniswerkplaats Diversiteit organiseert de eerste Datateam-Meets-Datateam Meeting

Op dit moment participeren 5 scholen (Haags Montessori Lyceum, Montaigne Lyceum, Christelijk College de Populier, Haganum, International School The Hague) actief met een datateam in de Kenniswerkplaats Diversiteit. Sommige scholen zijn al bijna klaar met hun onderzoek, andere scholen zijn net begonnen. Daarnaast hebben verschillende andere scholen uit Den Haag meegedaan met een onderzoek naar de percepties van docenten op diversiteit in de klas.

In het hart van Den Haag, een centrum van diversiteit in de breedste zin, ontmoeten we elkaar op dinsdag 2 oktober om ervaringen en informatie uit te wisselen over het toepassen van de datateam methode en de functie van de Kenniswerkplaats. Scholen zullen presenteren wat zij tot nu toe aan onderzoek hebben gedaan. We kunnen samen nadenken over vervolgstappen voor de datateams én de Kenniswerkplaats. Ook zal het onderzoeksteam verslag doen van het onderzoek wat momenteel loopt en geeft een gastspreker een presentatie over diversiteit in de klas. We eindigen met tijd voor een praatje met elkaar onder het genot van een drankje en een hapje.

 

Nieuws

juli 02, 2021

Onderwijskennis.nl: Inclusief onderwijs voor een diverse studentpopulatie

HOGER ONDERWIJS - Het is de ambitie dat alle studenten zich succesvol kunnen ontwikkelen binnen het…
april 15, 2021

Hoe om te gaan met meertaligheid?

De website meertaligheid.be wil de meerwaarde van meertaligheid bij kinderen en jongeren in de verf…
april 15, 2021

Diversiteit in het vo, een avond met Splinter Chabot

Splinter Chabot is auteur van de bestseller Confettiregen. Een ontdekkingstocht naar hoe je jezelf…
april 06, 2021

Online Event All inclusive – Hoe doen we dat?

De MNX, hét jaarlijkse mediawijsheid-event voor het netwerk, vindt online plaats op 20 april 2021.…
maart 17, 2021
onderwijsongelijkheid

Schrijf onderwijsongelijkheid niet alleen toe aan tekorten van ouders

Onderwijskansen zijn in Nederland allesbehalve eerlijk verdeeld: het opleidingsniveau en inkomen…
februari 18, 2021

Herstelplan van 8,5 miljard moet corona-achterstanden wegwerken

Een herstelplan van 2,5 jaar voor het hele onderwijs moet zorgen dat achterstanden die studenten en…
januari 15, 2021

Wetenschappers waarschuwen: achtergrond van de ouders bepaalt nog te veel het succes van kinderen op school

Vijftienjarigen die opgroeien in welvaart met hoogopgeleide ouders, hebben nog steeds een flink…
januari 15, 2021

Gelijke kansen en digitalisering? Goede toegang is niet genoeg

Toenemende digitalisering in het onderwijs vraagt om aandacht voor kansengelijkheid. Hoe zorgen we…

logo inholland

populier

Haganum

ISH logo colour

Johan de Witt Scholengroep

Montainge Lyceum

Haags Montessori Lyceum

Lerarenopleiding SEC TU Delft

De Haagse Hogeschool

Erasmus Universiteit

De Rode Loper

Universiteit Leiden, ICLON

Opleidingsschool Netwerk Opleiden Docenten Haaglanden

gemeente Den Haag